A napozás rejtelmei

Az egészséges barna bőr titka

Fiatalon  alföldi lányként, az egész nyarat a strandokon, folyópartokon töltöttem. Kakaóvajjal és bronzolajjal sütettük magunkat pecsenyére. Majd a 90-es években divatossá vált "bőrrák elleni védelem" kampány miatt rettegtem a naptól, vásároltam a drágábbnál-drágább 50 faktoros naptejeket. Majd mikor megjelentek bőrömön a pigmentfoltok, természetesen a bőrgyógyászok akkori szemlélete szerint a sok napozás volt az oka... majd eltelt néhány év, és cikkek jelentek meg , hogy a kémiai fényvédők bőrrákot, fotokárosodást és pigmetálódást okoznak. 

Nagy a zavar akörül, hogy napozzunk, vagy ne napozzunk, és nagyon szélsőséges vélemények vannak a témában. 

 

Természetesen a szokásomhoz híven, belevetettem magam a rendelkezésre álló szakirodalomba, kutatásokba, cikkekbe és elsőként a tényeket gyűjtöttem:

  • a kémiai fényvédők valóban rákkeltő anyagokká válnak a Nap hatására a bőrömben
  • a kémiai fényvédők valóban okozhatnak fotokárosodást és rendellenes pigmentációt a börömben
  • a SPF faktorszám egyáltalán nincs összefüggésben a rákkeltő hatással, mert a bőrpírrra van kalibrálva, amit az UVB sugár okoz, a bőrrákot pedig az UVA sugárzás váltja ki a bőrben
  • a fotokárosító UVA sugárzásnak nincs köze a napsütéshez, teljesen felhős égboltnál is  erős, és káros, 

Emellett a másik oldalt is megvizsgáltam, gyűjtöttem pozitív tényeket a Nap sugarairól:

  • 1. Terápia a testnek, léleknek –  Fokozza a szerotonin (a boldogság hormon) termelődését, ezáltal javítja a hangulatunkat. Serkenti a vérkeringést, gyorsítja az anyagcserét, javítja a koncentrációkészséget és erősíti az immunrendszert.

    2. Gyógyír a stresszre – a nap csökkenti a stresszt. A neurotranszmitterek tevékenységének köszönhetően erősíti az immunrendszert, javítja az endokrin funkciókat és helyreállítja a bioritmust. A napfény továbbá az Alzheimer-kórban szenvedő betegekre is jó hatással van.

    3. Depresszió ellenszere – több kutatás is alátámasztotta, hogy a napfürdő növeli a libidó szintjét, serkentve a regenerálódást. A szerotonin termelődésének köszönhetően, a napfény enyhíti a depressziós tüneteket, és pozitív hatással van a közérzetre.

    4. Jó hangulatot kelt – napozás közben elernyednek az izmok, és a napfénynek  jótékony hatása van az ízületekre. A nap növeli a férfiak tesztoszteron-, illetve a nők progeszteronszintjét. A szerotonin, melynek szintjét ugyancsak emeli a napfény, kiváló pszichikai és fizikai állapotot teremt.

    5. Az UVB sugarak hatására termelt "fotoprotektív" barna színű melanin a legjobb természetes fényvédő az "fotoagresszív" UVA sugárak ellen.

    6. A napfény csökkenti a rákbetegségek kialakulásának esélyét - Amerikai kutatók egy csoportja bebizonyította, hogy a daganatos betegségek és a D-vitamin hiánya (melyet a napozás kerülése okoz) kapcsolatban állnak egymással. Megfigyeléseik alapján, a New Yorkban élőknek háromszor akkora az esélyük a vastagbélrákra, mint a mexikóiaknak. Továbbá a magas D-vitamin szinttel rendelkező idősebb nőknél 60%-kal csökken a rákos megbetegedések kialakulásának esélye.

    7. Gyógyítja egyes bőrbetegségeket – a napozás segíthet az aknés bőrön, az ekcémás bőrön, sőt még a pikkelysömör gyógyításában. Bár a pikkelysömörnek még nem találták meg a fizikális ideális ellenszerét, egyelőre annyit biztosra vesznek a szakértők, hogy a 4 héten át tartó rendszeres napozás 84%-ban képes visszaszorítani a kórt.

    8. A csontok és az izmok szövetségese – bár első látásra furcsa, de a csontok egészsége nagyrészt a napfényen alapszik. A nap hatására termelődik a szervezetünkben a D-vitamin, ami a kalcium megkötéséért (is) felelős. E páros garantálja számunkra a csontjaink időtállóságát. A kutatók bebizonyították, hogy a napfény hatására csökken a csontritkulás és a sclerosis multiplex kialakulásának esélye.

    9. Kiváló altató – a napfény az alvás minőségére is hat. Ha napközben többet tartózkodunk a napon, ezáltal serkentjük a melatonin természetes termelődését éjjel, és pihentető alvást eredményez.

    10. Védi a szívünket - néhány éve brit orvosok bizonyítékokkal igazolták, hogy a napozás eredményeként a szervezetben keletkező D3-vitamin védelmet nyújthat bizonyos szívbetegségekkel szemben. Statisztikailag is kimutatták, hogy a szív- és érrendszeri megbetegedések okozta halálozások számának növekedése összefügg azzal, hogy az utóbbi évtizedekben az emberek többsége kevesebbet tartózkodik a napon.

Ennyi jótékony hatás mellett vétek lenne elhatárolni magunkat a Nap-tól. A túlzott fényvédelemmel akadályozzuk, hogy ezeket az áldásokat szervezetünk hasznosítani tudja.

Ez arra enged következtetni, hogy az UV sugarak támogatják az életet és feltételezhetjük, hogy az általunk mérhető UV sugarakon kívül több, más sugárzás is ér bennünket. 

Megnyugodtam, és örülök, hogy szeretek napozni!

Ma már egészséges, foltok nélküli a bőröm, pedig minden nyáron ésszel napozok, amennyit csak időm engedi...

Néhány Tipp, hogy Te is egészségesen barna színt szerezz:
  • kerüljük a déli erős sugárzást, főképp reggel és késő délután napozzunk
  • a fokozatosság elvét kövessük, tavasszal 10-15 perccel kezdjük és nyárra eljuthatnunk 1-1 óráig
  • a szemünkre is vigyázzunk. Szerezzünk be egy valóban jó minőségű szemüveget, amely megóvja a látásunkat az UV-sugaraktól
  • ha fejünk érzékeny a forróságra, használjunk szalmakalapot
  • amint pirosodik a bőrünk, húzódjunk árnyékba - UV szűrős napszemüvegben nézzük a bőrünk, így a kezdeti pirosságot is könnyen észrevesszük
  • nézessük meg az anyajegyeinket, pigmenfoltjainkat szakértő bőrgyógyásszal - amit szükséges távolítassunk el, amit pedig védeni szükséges inteníven védjük
  • használjunk célunknak megfelelő optimális fényvédő kozmetikumot 
  • fogyasszunk extra folyadékot - a napozás dehidratál! Citromos, narancsos akár málnás limonádé mennyei!
  • ha szép bronzbarna bőrt szeretnénk tartósan, intenzíven hidratáljuk a bőrünket is akár olyan ápolóval, mely rögzíti, tartósítja a barnaságot

Hogyan készüljünk fel a napozásra?

  • tavasszal néhány hetes böjt, méregtelenítés segíti tehermentesíteni a bőrünket
  • érdemes egy bioaktív D3 vitamin kúrát tartani 1-2 hónapig tavasszal
  • hetente néhányszor igyunk frissen préselt alma-répa levet

 

 

Szeretném elsőként elolvasni a legújabb cikkeket.